torsdag 31. oktober 2013

Bokanbefaling til forfatterspirer: On Writing, Stephen King

Nå som alt arbeidet med min egen roman har roet seg ned, og den ligger og godgjør seg på trykkeriet før den slippes ut til verdens sultne leseulver, tenkte jeg å komme med en aldri så liten bokanbefaling rettet mot vordende forfattere, gamle skrivertravere eller folk som generelt har interesse for skriving på et eller annet nivå. Uansett hvor lenge du har fiklet med det skrevne ord kan det tenkes det er noe å hente her.

Min anbefaling er Stephen Kings bok On Writing - A Memoir of the Craft, som opprinnelig så dagens lys i år 2000, og har siden den gang kommet i flere opplag. Herr King er en forfatter som vel har skrevet nærmere (eller kanskje mer enn) 50 bøker, og var en av mine desidert største innflytelser (inkludert Ingvar Ambjørnsen og Lars Saabye Christensen, bør nevnes) da jeg begynte å skrive som 16 åring. Jeg leste derfor tidlig On Writing, og, ikke uventet, så på den som en uvurderlig skatt. Den gangen leste jeg derimot den norske oversettelsen, ved navn Om å Skrive. Den er fin, den, men nå, nærmere 10 år senere gikk jeg til anskaffelse av boken på originalspråket, og det er, ikke uventet, en ganske annen opplevelse. Kings humor og flytende språk forsvinner på en måte i oversettelsen, men står tydelig fram på engelsk.


Uansett, hvorfor er dette en bok som er verdt å lese for de som vil skrive bøker? Vel, boken er i hovedsak oppdelt i tre deler:

- Første del er biografisk. Den er underholdende skrevet, og det er alltid interessant å se hvordan folk som har lykkes med det de gjør faktisk har klart å skvise seg gjennom nåløyet og nådd de høydene de nå befinner seg på. Likevel er nok denne delen mest morsom å lese for de som allerede har interesse av Stephen King ... eller hvem vet, kanskje jeg tar helt feil. Det skjer ofte nok.

- Andre del heter "Verktøykasse". Fra og med nå er det, spesielt for forfattere, bare gull på de resterende 2/3 av boka. I denne delen går King igjennom de viktigste redskapene en forfatter bør ha for å kunne produsere god og korrekt tekst, rent praktisk skriveteknisk sett. Ting som ordforråd, grammatikk og hvordan unngå kronglete setningstruktur, oppnå flytende linjer osv. Dialog blir det også tatt en god gjennomgang av.

Jeg kan nevne at når det gjelder rettskriving anbefaler han den relativt korte, men grundige boken Elements of Style av William Strunk og E.B. White. Jeg har lest den, og den er nær perfekt. Mer er det ikke å si om den saken - i alle fall ikke nå.

- Tredje og største del av boken heter det samme som boken selv, og er (heldigvis) den mest lærerike. De gangene jeg har plukket opp boken for å lese den om igjen har jeg alltid hoppet lett og greit over alt det andre, og lest denne delen på nytt. Det har skjedd flere ganger gjennom årenes løp. Her diskuterer King hvordan han selv jobber når han skriver bøker, og kommer med svært gode tips og triks. Der andre forfattere plotter hele boken fra ende til annen, jobber King på en annen måte. Han bryr seg overhodet ikke om plot, og arbeider heller med idéer til situasjoner som kan (eller ikke kan) oppstå. Et par eksempler er boken Salem's Lot, hvor hele boken begynte med tankeleken: Hva skjer om det plutselig hadde kommet vampyrer inn i en liten avsidesliggende, rolig by? Et annet eksempel: Hva ville skjedd om en diger halvkule plutselig hadde falt ned fra himmelen og stengt en hel by inne, adskilt fra resten av verden? Denne idéen ble til boken Under the Dome (som forøvrig nå har blitt til en underholdende tv-serie). 

Eksempelvis kan nevnes at han har følgende anbefaling hvis du ønsker å skrive en roman: når du først har bestemt deg for å skrive, for å sørge for at du ikke lurer deg unna, må du være villig til å ha et eget rom med en dør du er villig til å lukke (kanskje helst låse), ikke ha tilgang på mobiltelefoner eller internett; kun deg selv, skriveblokka, laptopen, eller er du skikkelig gammeldags, skrivemaskinen. Og der skal du bli sittende til du har nådd ditt daglige mål. Å skrive en roman er en lang, tidkrevende prosess. Han foreslår å skrive minimum 1000 ord om dagen. Dette er et tips jeg personlig har tatt i bruk, men som regel blir det gjerne til at jeg ikke klarer å følge det slavisk. Noen ganger skriver jeg kanskje 3000 ord, andre ganger bare 10. I perioder hvor skrivelysten er ekstra liten tvinger jeg meg selv til å i det minste skrive én bitte liten setning, om ikke annet så bare for å dyppe lilletåa i historien for ikke å miste følelsen av den. Dette er noe annet King nevner, at jo lenger opphold han har fra historien mens han holder på med førsteutkastet til et manus, jo mer begynner karakterene å faktisk virke som fiktive personer, mens så lenge han skriver hver dag og holder seg opptatt med historien, jo mer virker de som faktiske levende personer. Dette kan jeg skrive under på at er korrekt.

Osv. osv. Jeg kunne sikkert skrevet om alt som står i On Writing, men skal la være. Kan ihvertfall anbefale boka på det varmeste til alle som vil skrive, eller som allerede skriver, uavhengig om du generelt liker Stephen Kings bøker. Klikk her for å komme til bokas side på Amazon.

Ha en kongelig dag videre :)

God skriving!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar