lørdag 1. mars 2014

"Boken" - Et hørespill (2013)




Scene 1

INT: Harrys arbeidsværelse

Lyden av kjapp flipping mellom sidene i en stor, tykk, gammel bok. Hurtig, entusiastisk og stakkato pusting.

1
Harry

Dette er genialt! Perfekt. Nå kommer ting endelig til å fikse seg mellom oss!

Den kjappe blaingen i sidene fortsetter, og lyden av Harry som små-ler nærmest manisk.

Lenger vekk høres lyden av en nøkkel som settes i leilighetens ytterdør, før den glir opp. Fottrinn inn i leiligheten, og noe romstering, før det banker på døren til Harrys arbeidsværelse. Blaingen i boken stopper momentant.


2
Mina

Kjære, er du hjemme alt?


3
Harry

Å, hei elskling! Ja, det gikk visst mye fortere enn først antatt.


4
Mina

Så, hva syns du?


5
Harry

Du veit ... huset var jo veldig gammelt, da.




6
Mina

[Ler] Ja, men Harry, det visste vi jo helt fra starten av. Men var det like fint som i annonsen?

Fottrinn når Mina beveger seg helt bort til Harry. Kysser ham på kinnet, eller leppene.


7
Harry

Vel ... [Kremter] Jeg måtte dessverre takke nei.


8
Mina

Hva? Men hva med planen om å flytte til skogen og komme oss vekk fra byen?


9
Harry

Ja, beklager det, men huset var rett og slett for råttent.


10
Mina

Men vi skulle jo pusse det opp selv. Det var jo hele poenget!


11
Harry

Jeg veit det, Mina, kjære, men det funker bare ikke. Det var hull i vegger og tak, og trappa opp til andre etasje var-

Harry får ikke sagt mer før Mina legger merke til den store boken, og avbryter ham.


12
Mina

Hva er det der?


13
Harry

Denne?

Flipping gjennom boksidene.

Øh, den fant jeg på loftet i huset.


14
Mina

Stjal du den?!


15
Harry

Nei, nei, selvsagt ikke! Huset har jo stått tomt i årevis, ingen som eier denne lenger. Og se her, det er tydeligvis en gammel slags – ja, hva heter det? En slags spådomsbok, tror jeg.


16
Mina

Du er meg en fin, en. Takker nei til huset vi begge har gledet oss i flere måneder til å flytte inn i, og så stjeler du en bok isteden!


17
Harry

Vel ...


18
Mina

Dette er hårreisende, Harry! Kan ikke tro at du ødelegger alt nå som det skulle bli så bra, og ... og ...

Mina begynner å gråte, stormer ut av rommet og smeller igjen døra.


19
Harry

Men Mina, da! Elskling, kom tilbake, la meg forklare!


*

Scene 2

INT: Harrys arbeidsværelse

Nærmest febrilsk blaing i den store bokens sider. Harry puster kjapt, stakkato, og mumler uforståelige ting i hviskestemme. Innimellom kommer lyden av blyant som skriver på ark. Mer blaing og mumling. Deretter mer skriving.

20
Harry

Nå, Harry, nå overgår du deg selv!

Blar mer i boken, skriver, ler lavt og mumler videre. Intensiteten på mumlingen og skrivingen øker gradvis.

Også må denne inn der. Og hvis jeg deretter legger inn en av disse-

Skriver mer.

-blir det nok bra, tenker jeg!

Blar i boken. Trommer med fingrene på bordet.

Hah! Jeg kan til og med omskrive denne-

Det banker plutselig voldsomt på arbeidsværelsedøra. Lyden av det frenetiske arbeidet stopper.

Ja, kom inn!


21
Mina

Hei kjære, jeg har tenkt litt og ... du ser litt dårlig ut.

Fottrinn inn i rommet.


22
Harry

Dårlig, jeg? Aldri! [Ler]


23
Mina

Sitter du fortsatt med den boka?


24
Harry

Den er helt utrolig! Bare se her.

Papir flyttes på, boksider flippes gjennom.

Jeg er fortsatt ny på alt dette, men begynner å forstå litt. Boka består av hundrevis av trylleformularer hvor man kan sette de sammen slik at de kan forårsake en ønsket endring i livet. Som en magisk matematisk formel, bare med ord.


25
Mina

Harry, dette er overtroisk hokus pokus. Ikke fortell meg at du tror på dette tullet!


26
Harry

Øh, nei da. Det er selvfølgelig bare for moroskyld. Men se her. Det er jo et hus på landet vi vil ha, så jeg har gått igjennom boken og funnet de forskjellige formularene som passer med dette ønsket.


27
Mina

Harry, kjære, du skremmer meg. Er det dette du har drevet med i hele dag?


28
Harry

Nei, nei, men glem nå det. Se her! Man kan påkalle interdimensjonale, øh, vesener som kan hjelpe oss med å få våre ønsker oppfylt.

Roting med papir, skriving med blyant.

Derfor satte jeg sammen disse tre forskjellige formularene, som kombinerer-

Men han får ikke snakket ferdig før Mina avbryter.


29
Mina

Harry, vær så snill, si at du bare tuller. Hva er alt dette for noe? Og alle lappene med uforståelige symboler du har hengt opp på veggene ... hva er det som skjer?


30
Harry

Jada, jeg bare tuller, selvfølgelig! Men du skjønner, hvis dette er ekte, Mina – bare hvis ... vel, da er det verdt å prøve. Skjønner du ikke? Vi kan få det som vi alltid har drømt om, hvis bare-


31
Mina

-hvis bare ingenting, Harry! Jeg vil ikke høre om dette! Du vet jeg alltid har vært redd for det okkulte, helt siden mamma ble ... ble ... å herregud, skal dette virkelig skje igjen?!

Atter en gang stormer Mina ut av rommet og smeller døra igjen etter seg.


32
Harry

Bare slapp av, min kjære. Jeg skal vise deg at det blir annerledes denne gangen!

[Snakker til seg selv igjen] Nå, hvor var jeg?

Blaing i boken.

Ja, stemmer. Skal vi se.

Gjenopptar mumlingen, skriblingen med blyant på papir. Blar i boken, skriver, mumler og ler.

Dette kommer til å funke. Det kommer virkelig til å funke!

Litt mer skriving, så lyden av boken som blir lukket med et dumpt dunk.

[Snakker hurtig til seg selv, som en manisk pasient på vei mot sitt eget psykotiske klimaks] Okay, så det første jeg må gjøre er å tegne opp et digert pentagram på gulvet. Deretter må jeg fylle hvert av disse symbolene inn i de fire himmelretningene, og tenke på det jeg ønsker meg. [Ler] Jeg skal vise Mina at dette kommer til å fikse alle våre problemer!

Lyden av kritt som tegner på tregulv. Heftig, stakkato pusting.

Yes, akkurat sånn. Og så må jeg tenne seks stearinlys ...

En lighter høres.

Og til slutt trengs ... trengs én liter underarms-blod for å påkalle de interdimensjonale vesenene og få de til å gjøre som jeg vil. Huff ... jaja, alt for deg, elskling.

Lyden av en kniv som blir dratt opp av en slire. Harry svelger en klump som klikker i halsen, trekker pusten dypt, deretter skriker han hjerteskjærende av smerte.

*

Scene 3

INT: Harrys arbeidsværelse


Regn mot vinduet. Torden i det fjerne. Harrys maniske, usammenhengende og uforståelige mumling. Noe psykotisk latter innimellom.

Fra leiligheten høres den velkjente nøkkelen i ytterdøren, og tramping inn i kåken. Snakking. Mina og en venninne.

Heftig banking på arbeidsværelsets dør, før den glir opp og de kommer gående inn.


33
Mina

Harry, vi har kommet for å få deg-

Bråstopper midt i setningen når hun får øye på Harry, gisper etter luft, i sjokk.

-hva er det du gjør?!


34
Veronika

Å Herregud, Mina, se alt det blodet!


35
Harry

Mumler stort sett usammenhengende, som om han snakker med noen som ikke er der.


36
Mina

Nå er det slutt på denne galskapen! Hører du, slutt! Kom her! Veronika, hjelp meg å løfte han fra gulvet. Han må på sykehus før han blør ihjel!


37
Harry

Mumlingen og den usammenhengende talen stopper umiddelbart, og han roper

Ikke rør meg! Dette er den viktigste delen av seansen!

Han puster voldsomt, hoster, og ler fanatisk, omtrent som Dr. Frankenstein når monsteret våkner.

Hør Mina, Veronika, de er her! De er her!


38
Veronika

Harry, det er ingen her!


39
Mina

Vær så snill, kjære, bare reis deg opp fra gulvet og bli med oss. Du er likblek og øynene dine har sunket inn i hodet ditt. Jeg tror du er i ferd med å blø ihjel!


40
Harry

Ligg unna! De er her, hahaha, de er her akkurat nå, og skal ordne så vi får et perfekt hus!

Han puster som et dyr, tramper i bakken, klapper hendene sammen, ler sinnssykt.

Dette skal fikse seg, elskede Mina! Jeg beklager at ...

Hoster

... beklager at jeg ikke kjøpte huset du ville ha, men nå – NÅ skal det fikse seg, for de er her og vil hjelpe! Skjønner du ikke?


41
Veronika

Mina, dette går ikke. Jeg tror han er psykotisk. Vi opplever stadig pasienter som dette. Vi  få han med på sykehuset før det er for sent.


42
Mina

Jeg vet! Kom, vi tar hver vår arm og drar han ut i bilen!

Lyder av at de prøver å dra ham ut: fottrinn, dunkelyder, anstrengelseslyder osv. - Bruk fantasien ;)

Plutselig klikker det for Harry, han hyler.

43
Harry

NEI sier jeg! Ikke rør meg, for faen! Dette er VIKTIG! Ha dere vekk, kjerringer!


44
Veronika

Ikke hør på han, bare dra!


45
Mina

Jeg prøver!


46
Harry

Nei, sa jeg!

Lyden av kniven som blir dratt ut av den metalliske sliren igjen, som et sverd.

Dere gir meg ikke'no valg! Ææææh!!

Harry kapper dem opp med den digre kniven. De hyler av smerte, han skriker av galskap, torden eksploderer utenfor vinduet. Det holder på en liten stund før kun regnet høres, og det blir stille.

Til slutt høres Harrys lave gråt. Hulking.


47
Harry

Mina, kjære Mina ... jeg mente det ikke ... unnskyld ... de sa dere ikke skulle røre meg. Herregud, jeg sa dere ikke måtte røre meg midt oppi ... midt oppi ...

Hulker.

Jeg gjorde alt for deg, Mina ...

En pause, så

Faen ta dere, demoner!

Igjen lyden av kniven.

Dere skal ikke få meg heller, jævler!

Han begår selvmord, skriker av smerte og ler fanatisk om hverandre.

Dø, demoner! DØØØ!!!


Alt blir stille. Et siste tordenskrall, og regnet som treffer vinduet ...


SLUTT

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar