onsdag 27. januar 2016

3. Informasjon som MÅ være med i eboka, og info du bør ha med

Som overskriften tilsier handler punkt 3 i innlegget Huskeliste for selvpublisering av ebok om diverse "ekstrainformasjon" du  og bør ha med i boka di – altså i tillegg til selve teksten. Her ser du et screenshot av førstesideinformasjonen i eboka jeg publiserer samtidig med at jeg skriver disse selvpubliseringspunktene:


Dette er altså informasjon som forklarer hvilket forlag som utgir verket – i dette tilfellet mitt eget: Bokforlaget Unum – ISBN-nummeret (hvordan du får tak i det skal vi se på i punkt 5 og 6), navnet på personen(e) som står for omslagsdesign og sats, samt eventuelle andre viktige elementer. Eksempelvis bruker jeg som en del av omslagsdesignet et utsnitt av det klassiske bildet "Skolen i Athen", malt av Rafael . Jeg velger derfor å nevne det i samme slengen.

Deretter kommer åpenbart den obligatoriske rettighetsteksten som utdyper hvordan boka kan brukes og ikke. Hvis eboka di er gratis, og du rett og slett ikke kan bry deg mindre om hvorvidt den deles fritt med andre eller ikke, så kan du åpenbart skrive det her. Skriv hva du vil, og gudene skal vite jeg har hatt mange finurlige rettighetserklæringer på flere av mine selvpubliserte bøker, men på mer eller mindre "vanlige" utgivelser, som denne, så bruker jeg den du her ser. 

Til slutt kommer selvfølgelig tittelen og eventuell undertittel, samt forfatterens navn. Vær forresten forsiktig med å bruke for store mellomrom mellom linjene. Jeg har kanskje dratt det litt langt her mellom undertittelen og navnet mitt. Hvorfor? Fordi i ebokformatet skal det ikke mange linjene til før du får en hel side med ingenting på, og ingen liker vel tomme sider? Om hukommelsen fungerer sånn noen lunde mener jeg å huske at man ikke bør ha mer enn tre linjeskift mellom noen linjer, da det potensielt kan føre til blanke sider i e-leseren.

Her har du malen jeg bruker, uutfylt, slik at det bare er å fylle inn informasjonen du trenger:

_________________________________________________________________________

© [Ditt forlag, kort navn] 2016

[Igjen, ditt forlag, fullt navn]

ISBN: [Fyll inn ISBN-nummeret til publikasjonen]

Omslagsdesign: [Navn på designer]
Sats: [Navn på designer]

(er dette derimot samme person, gjør jeg som følger:)

Omslagsdesign / Sats: [Navn på designer]

Materialet i denne publikasjonen er omfattet av åndsverkslovens bestemmelser.
Uten særskilt avtale med [Ditt forlag, fullt forlagsnavn] er enhver eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring bare tillatt i den utstrekning det er hjemlet i lov. Utnyttelse i strid med lov eller avtale kan medføre erstatningsansvar.

***
__________________________________________________________________________


Hvis boka di er helt gratis, kan du jo for inspirasjonens skyld ta en titt på hvordan jeg har gjort det på enkelte av mine gratis engelske ebøker:

***
Smashwords Edition, License Notes

Thank you for downloading this ebook. You are welcome to share it with your friends. This book may be reproduced, copied and distributed for non-commercial purposes, provided the book remains in its complete original form. If you enjoyed this book, please return to Smashwords.com to discover other works by this author. Thank you for your support.
***


Da har vi sett på informasjon som være med i eboka di. Det neste er informasjon det er lurt å ha med, hvilket er en enkel sak:

Etter at teksten har endt, boka er slutt og publikum har forlatt sofaene sine, så vil du helst ikke bare la dem gå hjem uten noe form for ekstragodis; du vil gi dem noe mer. Dvs. premisset at du faktisk har noe mer å gi. Du kan se bort ifra denne informasjonen dersom dette er din aller første utgivelse. Har du derimot gitt ut flere verker, enten det er på store, små eller egne forlag, så er nå tidspunktet å gjøre leseren oppmerksom på resten av ditt forfatterskaps frukter. Etter teksten anbefales det derfor å liste opp tidligere utgivelser med link direkte til hver bok/artikkel/osv. Jeg pleier å skrive ca. som dette, hvor hvert boknavn er en link:


Flere utgivelser av Ben Ormstad

Romaner:

Korthistorier:

Fakta/Annet:

osv.

Gjør du det som dette, fører du på en måte leseren–som nettopp er ferdig med boka di–rett inn i ditt egenproduserte bibliotek, og gjør det derfor ekstremt enkelt for leseren å finne mer, dersom skriveriene falt i smak.

En ting jeg ønsker nevne angående dette, dog, er at etter hvert som du utgir flere ebøker vokser boklista, og det kan være "pesete" å huske på å re-publisere dine eldre ebøker bare for å oppdatere utgivelseslista. Her har jeg vært dritslapp, så nesten alle ebøkene har litt forskjellige lister - og linkene i de tidligste bøkene fører ikke til riktig sted lenger engang, fordi nettstedet de opprinnelig ble utgitt på ikke lenger eksisterer. Selvsagt er dette kun min egen latskaps skyld, men det er fortsatt noe å ha i mente når du lager en slik liste: At skal du ha 100% god samvittighet overfor deg selv, så  du gjenpublisere ebøkene for å oppdatere informasjonen.

Til opplysning: Ved en gjenpublisering krever ISBN-kontoret at den nye publikasjonen skal ha nytt ISBN-nummer – noe som gjør prosessen enda mer pesete, bwahaha ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar