tirsdag 21. april 2015

Huskeliste for selvpublisering av ebok

Som nevnt i innlegget hvor jeg diskuterte forskjellene mellom selvpublisering og tradisjonell utgivelse, så er planen å lage en oppskrift på alt det mest nødvendige som må vites dersom man ønsker å selvpublisere sin egen ebok - det være seg en roman, noveller, småhistorier, artikler, dikt eller hva som helst.


Her følger en kjapp huskeliste med alle de - i mine øyne - viktigste punktene som må gjennomgås fra idé til ferdig publisert ebok:


  1. Skrive teksten/boka/artikkelen
  2. Korrekturlese og språkvaske teksten
  3. Informasjon som  være med, og informasjon du gjør klokt i å ha med
  4. Designe bokomslaget (husk korrekt pikselstørrelse på bildet)
  5. Opprette eget bokforlag = skaffe forlagsnummer
  6. Opprette ISBN for den spesifikke utgivelsen
  7. Konvertere teksten til korrekt filtype (eksempelvis .epub eller .mobi)
  8. Finne en nettside for selvpublisering (f.eks ebok.no, amazon.com, smashwords, osv.)
  9. Opprette profil på den/de utvalgte nettsiden(e)
  10. Laste opp eboka, omslaget, samt fylle ut bokinformasjon, tagger (etiketter) og lignende
  11. Avvente ebokas godkjenning og endelige publisering på nettstedet
  12. Pliktavlevering av verket til Nasjonalbiblioteket
  13. (Ikke nødvendig, men smart:) Lage egen nettside/blogg for promotering av skribleriene
  14. (Igjen, ikke ABSOLUTT nødvendig - i alle fall i begynnelsen - men egentlig VELDIG smart:) Opprette enkeltpersonforetak
Jeg kommer til å gjennomgå alt fra hvor man fikser de forskjellige numrene til programmer jeg anbefaler til omslagsdesign og filkonvertering.

På grunn av altfor mange pågående prosjekter i alle himmelens retninger, lover jeg ingenting om når de følgende innleggene kommer - bare at de kommer, haha. Når innleggene uansett begynner å flyte, kan du komme tilbake til denne posten for å finne dem. Hvert innlegg vil linkes opp til sitt respektive punkt i lista.

11 kommentarer:

  1. Hei, og takk for flott huskeliste! Kan du også si litt om hva de enkelte punktene koster? F.eks. er det gebyrer ved reg. av eget forlag og ISBN etc?

    Hurra for prosjekter i alle himmelens retninger! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hola Hr. Kreatur,

      dine forslag er herved notert! Kostnader skal absolutt inkluderes. Dog kan jeg røpe at det trenger ikke å koste nesten noe som helst, så lenge man gjør hele prosessen selv. Men vil man eksempelvis leie inn noen til å lage bokomslaget osv. blir jo saken fort en ganske annen, haha.

      Ha en god dag videre!

      Slett
  2. Hei Ben!
    Dette med selvpublisering er noe jeg vil i gang med. Jeg har gitt ut fire bøker på Publica, og ei bok på Tekstloftet. Jeg har prøvd lenge på å bli antatt av et anerkjent/kjent forlag, men feiler hver gang. Det tar så mye tid og krefter å skulle sende inn, vente på svar osv, så nå vil jeg stå for utgivelsen selv, så får jeg se ferdige resultater en gang!
    Det beste er å ha en epub-fil, har jeg fått oppgitt, men hvordan konverterer du til dette formatet? Gjør du det selv, eller kjenner du noen som gjør en god jobb til akseptabel pris?

    SvarSlett
    Svar
    1. God dag, Randi!

      Det er best å bare gjøre det selv, mtp. at det ikke er så voldsomt vanskelig. Viktigst er det å ha et program som konverterer fra eksempelvis .doc til .epub eller .mobi (alt ettersom om du ønsker at den også skal kunne leses med Kindle). Da kan du konvertere boka di, sjekke om resultatet er tilfredsstillende eller ikke. Er det ikke det, går du bare tilbake til originalteksten og retter opp det som ikke er bra nok (tenker da spesielt på brekkingen av teksten), og konverterer på nytt. Gjør dette fram og tilbake helt til boka ser bra ut i ebokleseren eller ebokleseapppen (kan være lurt å sjekke i flere forskjellige).

      Kjenner godt til Publica. Da jeg ville de skulle gi ut en ebokversjon av boka mi "Petter fra Oslo" i tillegg til den opprinnelige innbundne versjonen, så var det _jeg_ som gjorde hele konverteringsjobben selv - helt gratis, vel å merke, og uten å få noe høyere prosenter pr. solgte eksemplar. Men, men, moro med erfaring uansett. (Jeg har for øvrig konvertert alle de andre selvutgitte "småhistorie"ebøkene mine selv også, og mener det endelige resultatet er rimelig ålreit.)

      Husker ikke for øyeblikket hva programmet jeg bruker heter, men kan finne det ut i løpet av helgen og komme tilbake til deg med navn :)

      Og .. vil du ikke gjøre det selv kan jeg godt konvertere manuskriptet for deg - til en absolutt akseptabel pris, selvsagt ;)

      Slett
    2. Takk for svar! Høres ikke ut som det er så innmari vanskelig, da, men litt plundrete, kanskje? Kan hende jeg prøver litt og hvis jeg klundrer for mye er det godt å vite at jeg har muligheten til å få hjelp - takk for tilbudet :-)

      Slett
    3. Hei igjen, Randi!

      Programmet jeg bruker for å konvertere og fikse opp ebøker heter "Calibre", og kan lastes ned her:

      http://calibre-ebook.com/

      Slett
    4. Kan jeg stille deg noen spørsmål om Calibre? Jeg har lastet ned programmet, men får det ikke helt til... Jeg laster inn et word-dokument, men calibre kjenner visst ikke dette formatet? Har du en epost vi kan kommunisere via - du kan evnt ta kontakt på randi.landmark@gmail.com.

      Slett
    5. Intet problem. Kontakt meg på: ben@ormstad-multimedia.com

      Slett
    6. Mange takk, men nå skjønte jeg hva dette problemet var. Jeg har for gammel versjon av word, filer med etternavnet .doc kjente ikke programmet, men .docx kjenner den. Da kommer jeg et steg videre på egen hånd. Men mange takk for adressen, mulig jeg får behov for å kontakte deg senere :-)

      Slett
  3. Tusen takk for en flott blogg. Har selv vurdert dette, men har aldri kommet helt i gang. Bloggen din er bokmerket, og vil garantert bli henvist til :) Klem fra Perle - http://perle-s-opplevelsesblogg.webnode.com/blogg/

    SvarSlett